Nama Guru : Muhammad Arief Rahman Hakim
Mata Pelajaran : PAI
Kelas : XI IPA dan XI IPS
Kode KD : 3.6 menganalisis perilaku hormat dan patuh kepada guru
Materi : ayat dan hadits patuh pada guru
Tujuan Pembelajaran : peserta didik dapat sayang pada orang tua dan guru
Kewajiban Menghormati dan Menghargai Guru
Allah berfirman dalam surah al-Nahl ayat 43;
“Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui.”
“Tidak termasuk golongan kami orang yang tidak memuliakan yang lebih tua dan menyayangi yang lebih muda serta yang tidak mengerti (hak) orang yang berilmu (agar diutamakan pandangannya).” (Riwayat Ahmad)
Islam menganjurkan umatnya agar sentiasa berusaha mencari ilmu pengetahuan di samping berusaha untuk mempertingkatkan kemahiran dan penguasaan diri dalam pelbagai bidang. Selain itu, ilmu pengetahuan juga merupakan kunci kepada kebahagiaan hidup manusia di dunia, kerana sekiranya kita hidup tanpa ilmu, kemungkinan kita pada hari ini masih lagi berada dalam kemunduran dan kemiskinan. Oleh itu, jelaslah kepada kita bahawa ketinggian ilmu pengetahuan merupakan ukuran yang sangat penting dalam membezakan antara kemajuan dan kemunduran bagi sesuatu bangsa dan negara.
Apabila kita berbicara tentang ilmu dan pendidikan bererti sekaligus kita meletakkan para guru dan pendidik sebagai golongan yang amat penting sebagai agen pembangunan dan perubahan minda ummah.
Tugas seorang pendidik bukanlah satu tugas yang mudah dan bukan boleh dilakukan oleh semua orang. Justeru itu, kerjaya sebagai seorang pendidik dianggap sebagai satu tugas yang sangat mulia dan istemewa. Lebih-lebih lagi dalam era yang penuh mencabar ini, menuntut pengorbanan dan komitmen yang padu dalam mendidik anak bangsa menjadi insan yang cemerlang, berwibawa dan sentiasa mendapat petunjuk serta keredhaan dari Allah.
Kerana itu, kita seharusnya bersyukur di atas pengorbanan dan jasa guru yang telah mendidik serta membimbing kita menjadi manusia yang baik pada hari ini. Baik guru yang terlibat secara langsung mendidik kita di sekolah mahupun diperingkat universiti dan tidak kurang penting juga kepada guru yang mengajar kita mengenal membaca ayat-ayat al-Quran, ilmu fardhu ain dan sebagainya. Tanpa bimbingan dan tunjuk ajar dari mereka kita tidak mempunyai asas yang kuat untuk mengamalkan kefardhuan asas dalam Islam. Kita sedar bahawa ilmu yang ada pada diri kita ini sebenarnya hanyalah sedikit. Ini jelas sebagaimana firman Allah dalam surah al-Kahfi ayat 109;
“Katakanlah wahai Muhammad, kalaulah seluruh lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya sebagai bantuan.”
Nabi Musa, Kaliimullah dengan segenap ketinggian maqomnya di hadapan Allah, tidak diizinkan untuk mengambil ilmu dari Khidir, sampai akhirnya percakapan berlangsung dan membuahkan hasil dengan sebuah syarat dari Khidir.
“Khidir berkata, jika engkau mengikuti maka janganlah engkau menanyakanku tentang sesuatu apapun, sampai aku menerangkannya” (QS. Al Kahfi:70).
Jangan bertanya sampai diizinkan, itulah syarat Khidir kepada Musa. Maka jika seorang guru tidak mengizinkannya untuk bertanya maka jangalah bertanya, tunggulah sampai ia mengizinkan bertanya. Kemudian, doakanlah guru setelah bertanya seperti ucapan, Barakallahu fiik, atau Jazakallahu khoiron dan lain lain. Banyak dari kalangan salaf berkata,
“Tidaklah aku mengerjakan sholat kecuali aku pasti mendoakan kedua orang tuaku dan guru guruku semuanya.”
Memandangkan kedudukan guru itu sangat mulia, maka sawajarnya mereka dihormati dan dikenang jasanya sepanjang hayat. Para sahabat dan salaf al-soleh merupakan suri tauladan umat manusia yang telah memberikan banyak contoh dalam menghormati seorang guru. Rasulullah sallallahualaihi wasallam bersabda;
“Tidak termasuk golongan kami orang yang tidak memuliakan yang lebih tua dan menyayangi yang lebih muda serta yang tidak mengerti (hak) orang yang berilmu (agar diutamakan pandangannya).” (Riwayat Ahmad)
Ar-Rabi’ bin Sulaiman berkata;
“Demi Allah, aku tidak berani meminum air dalam keadaan al-Syafi’e melihatku kerana segan kepadanya.”
Diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi rahimahullah, Umar bin al-Khattab radhiallahu ‘anhu mengatakan;
“Tawadhu’lah kalian terhadap orang yang mengajari kalian.”
Manakala Imam al-Syafi’e rahimahullah berkata;
“Dulu aku membolak-balikkan kertas di depan gurunya (Imam Malik) dengan sangat lembut kerana segan kepadanya dan supaya dia tidak mendengarnya.”
HORMATI GURUMU
HARGAI GURUMU
NISCAYA ILMUMU LEBIH DARI YANG DIAJARKANNYA
salam santun dari seorang Guru Muridnya Guru
Sefia Faza Rizqi Sabilla
BalasHapusXI IPS 3
Dandy sahona
BalasHapusXI IPS 3
Nazwa adira khania
BalasHapusXI IPS 3
Al Puja Diana Sari
BalasHapusXI IPS 3
Putra Sakinio
BalasHapusXI IPS 3
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
BalasHapuscindy tri widia f
BalasHapusXI IPS 3
Muhammad Nabil Dzaky
BalasHapusXI IPS 3
Adinda Aurellia Salsabilla
BalasHapusXI IPS 3
Deka sintiani
BalasHapusXI IPS 3
Angger Nursidiq
BalasHapusXI IPS 3
Faizsal Adam Firdaus
BalasHapusXI IPS 3
Akmal
BalasHapusXI IPS 3
Delia Putri
BalasHapusXI IPS 3
Fuja Desi Pangestu
BalasHapusXI IPS 3
BalasHapusRegina valencia
XI IPS 3
Lintang Dwi Hapsari
BalasHapusXI IPS 3
Agil Surya fajar p
BalasHapusXI IPS 3
ANJU SAFITRI
BalasHapusXI IPS 3
Nabila syafithri
BalasHapusXI IPS 3
Syakila Haswa
BalasHapusXI IPS 3
Ridho Fahrezi
BalasHapusXI IPS 3
Zahra insani
BalasHapusXI IPS 3
arya bustami
BalasHapusXI IPS 3
Dipangga
BalasHapusXI IPS 3
Oca Nurafian
BalasHapusXi IPS 3
M Alif Akbar
BalasHapusXI IPS 3
chintia devi a
BalasHapus11 ips 3
Husnina Aliani
BalasHapusXI IPS 3
Muhammad Rhifal Al Fattah
BalasHapus11 IPS 3
Felita NH
BalasHapusXI IPS 3
Nandi Sapta prawira
BalasHapusXI IPS 03
M farhan r
BalasHapusXl ips3
Satria
BalasHapusXI IPS 3
Kanza Zhafanno. B
BalasHapusXI IPS 3